יום שני, 28 באפריל 2014

רוצה להתקדם בשיווק? תתחיל לחשוב אנליטית

באחת הצעדות שלי בחוף הים, כשהגעתי לחלק החביב עלי; שתיית הקפה של אחרי, פגשתי בכיר בחברה גדולה. השיחה בינינו התגלגלה לה ופתאום בין אספרסו לאספרסו, הוא זרק לאוויר המלוח אמירה מאתגרת, שלדעתו תחום השיווק הינו מיותר, מאחר והוא אינו מדיד כמו המכירות ובמקרים רבים, תוכניות אסטרטגיות יפות, סופן להתנפץ אל הסלעים ולהותיר את החברה עם תקציב מדולל.

מודה אני שהיה קשה לי לעכל, בעקר משום שהוא, כמו רבים אחרים, עדיין תופס את השיווק בגירסתו המסורתית והמיושנת שלפני העידן האינטרנט והמדיה החברתית. זאת של פרסום מודעות בעיתון או שלטי חוצות באיילון. תפיסה זו, שאין לה מקום במציאות העכשווית, עדיין"מייצגת" אותנו ולא כל כך בכבוד.

מהי המציאות השיווקית היום? והאם השיווק הפך ליותר אפקטיבי מפעם?
ביער ערוצי השיווק, דיגיטליים ומסורתיים, מנהל שיווק צריך להתנהל חכם ולבחור ערוצים מועילים: קמפיין במנועי חיפוש, שליחת מיילים לקהל יעד, קידום במדיה החברתית, כנסים, יחסי ציבור ועוד. 
מהו ערוץ שיווקי אפקטיבי? פשוט - ערוץ שמקבל את התמורה גבוהה ביחס להשקעה.
איך מזהים ערוץ אפקטיבי? זה כבר פחות פשוט. מודדים ביצועים, ומנתחים תוצאות.

אם אתה מנהל שווק, ותראה קשר ישיר בין עליה במכירות להשתתפות בתערוכה, אף אחד לא יוותר עליך.
נגמרו התירוצים! אנו, מנהלי השיווק, חייבים להתחיל לחשוב "מדיד" או להעזר באנשים וכלים מתאימים, בזכותם נזהה את האפיקים שמומרים למכירות ונחתוך ללא רחמים אפיקים שאולי נראים "מדהימים", אך לא מועילים.

האנליטיות מחלחלת לכל נדבך שיווקי, גם ליצירתיים ביותר. דוגמאות?

כאחראי התוכן באתר וכתיבה שיווקית - האם לא יעזור לך להתמקד בנושאים שתדע מראש שמייצרים עניין ולידים לחברה? לזהות כמה אנשים קראו את המייל ששלחת באמצעות מדד אחוז הפתיחה? על איזה לינק  לחצו יותר? וחשוב מכל, כמה מהקוראים הפכו למתעניינים במוצר?

כמתמחה בהשמה בשיווק, אני מתבקשת למשל לטפל בגיוסים של "מנהלי המרה ואופטימיזציה". זוהי התמחות יחסית צעירה ומרתקת של ניתוח ביצועים מול יעדיי רווחיות, המושתתת על שיפור אחוזי המרה.

אתם, הסטודנטים למחשבים, הנדסה, או כלכלה, ששיווק מדבר אליהם, יש לכם בהחלט מה לתרום. תוכלו להפוך לאנליסטים שיווקיים, מנהלי המרה, מנהלי שיווק דיגיטלי. תהיו מעורבים בתכנון אסטרטגי לצד בחינה מעשית של קמפיינים, תלמדו מדדי רווחיות, תמקסמו כמות לידים, ובסופו של יום תייצרו יותר הכנסות והחברה שלכם תאהב אתכם.

אז כשתראו יותר ויותר את צמד המילים "חשיבה אנליטית " בדרישות משרות שיווקיות, תבינו למה.

שלכם, עינת בוקק


תגובה 1:

  1. אני בהחלט מסכימה עם מה שכתבת אבל אני חושבת שיש גם הטעייה מסוימת בעולם הדיגטלי. מצד אחד אנשי שיווק יכולים להעיף מסרים מכל כיוון ולעטוף בהם את הלקוח, מצד שני אנחו עדיין לא דיגטלים בעצמנו, לא כולם מחליטים מהר, יש אנשים שלוקח להם הרבה זמן לבנות אמון במוצר ואכן להפוך אחר כך למשווקים נלהבים שלו בעצמם, החשש מהטעייה בגללל הפשטות של העברת מידע משתנה מאדם לאדם. מנהלי רבים לא מבינים את חשיותו של אתר מעודכן או בלוג מרתק. אלה אינן נמדדים תמיד בעליה מיידית באחוז המכירות באופן מיידי וכן הם דורשים זמן וכסף אך מייצרים נאמנות של לקוחות שממשיכה מעבר לקניה חד פעמית (כמובן תלוי מוצר ושירות) . הרבה פעמים אני רואה אנשי עסקים שמייחסים את הגעת הלקוח לפעולה השיווקית אחרונה שביצעו אך לרוב זה הצטברות של דברים, ולא דבר ספיציפי.

    השבמחק