יום שבת, 30 באוקטובר 2010

Freelancer - To be or not to be Free

Topexpert, Topsales & TopCIO מתמחות בהשמות, אך בשונה מחברות אחרות עושות גם השמות של פרילנסרים. איך נהיים פרילנסר, מי יכול, מתאים או בשל?
להלן מנסיונה ומילותיה של נעה ויסבורד - מנהל TopExpert, (שותפתי המדהימה :)))):
שיהיה שבוע נפלא
תחיה

לכולנו חלומות שאיפות ומטרות בחיים.כולנו היינו רוצים להרגיש את החופש ביומיום,בעבודה ובכלל בחיים. אך האם אנחנו משיגים זאת ביתר קלות כאשר אנחנו עצמאים? האם עבודה כעצמאי מתאימה לכל אחד? מה הם היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאפשרויות?

כחברת השמה שמתמחה בהשמת פרילנסרים,יוצא לנו להיפגש עם פרילנסרים רבים וגם עם כאלה שרוצים להיות פרילנסרים.כשאני שואלת את אלה שחולמים על עצמאות מה מניע אותם לעשות את השינוי,לרוב אני מקבלת את אותה תשובה: "אוכל להרוויח יותר כסף" או אני יודע בכמה הבוס שלי מוכר אותי ...ב X$ לשעה הוא מרוויח עלי המון כסף"....
וכל פעם אני נדהמת מחדש מהתמימות העסקית.

אז ברור שכולנו רוצים להיות חופשיים, בלי בוס שיגיד לנו מה לעשות וילחיץ אותנו ואם ניתן גם להרוויח פי שתיים אז בכלל מה ההתלבטות?

נכון ,ספרים רבים נכתבו על איך לעשות את המיליון הראשון עד גיל 40,מומחים רבים שכבר חוו הצלחה סיפרו שאם לא מנסים או מעיזים, לא מצליחים אבל עדיין יש כמה נקודות שחשוב לבדוק לפני שמקבלים החלטה בנושא:

1. האם אני בעל קשרים? - קשרים עסקיים כאלה שיאפשרו לי לפתוח דלתות?
2. האם אני בעל כישורי מכירה?
3. האם אני מעוניין להקים פעילות גדולה? חברה מיזם? או רק לעבוד כפרילנסר ולמכור שעות?
4. האם אני נמצא בנקודה הנכונה לעשות את השינוי? האם צברתי מספיק ניסיון מקצועי כזה שיגרום לי למכור את המומחיות שלי?
5. האם אני בנוי לעבוד לבד? או שחשובה לי הסביבה התומכת והקבועה של הארגון?

הייחודיות של הפרילנסרים בארץ בתחום ההייטק לעומת כאלה שפגשתי באירופה וארה"ב הוא בניסיון שלהם.
לרוב פרילנסר הוא מומחה שגדל בחברה אחת או יותר,צבר ניסיון מקצועי משמעותי ובזכות הביטחון המקצועי והפידבק שהוא מקבל מהסביבה (לקוחות,הצלחה,פרגון מהמנהלים ) הוא מרגיש שהוא מספיק מנוסה ובטוח לצאת לעצמאות.
בחו"ל לעומת זאת,רוב הפרילנסרים נהיים עצמאים ישר בתחילת דרכם מטעמי מיסוי. התוצאה היא של ריבוי מומחים לא מנוסים.זו הסיבה שחברות יישום בחו"ל מאוד מתעניינות בפרילנסרים ישראלים כי האיכות שלהם הרבה יותר בטוחה.

בתקופת המיתון,רבים פוטרו מחברות ההיטק שהעסיקו אותם. לאחר תקופה מסוימת של אי מציאת עבודה, המלצתי לרבים לעבוד כפרילנסרים אבל הדגשתי תמיד את המילה "בינתיים".
הערכתי ומעריכה גם היום את אלה שקפצו למים הקרים בלי תכנון מוקדם רק בכדי לפרנס את עצמם ואת משפחתם.אך במאמר זה אינני מתכוונת להתייחס לפרילנסרים של "בינתיים".

מתוך המסע אישי שלי, גם אני הייתי בנקודה הזו. הייתי שכירה עם משכורת ורכב חברה,ביטוח מנהלים וקרן השתלמות.היה קשה לעזוב את הנוחות הבטוחה הזו אבל מצד שני משהו כל הזמן דגדג לי.
כשנולד הרעיון של TopExpert ,התאהבתי בו ממבט ראשון, עדיין חשתי את החששות והפחדים שהציפו אותי.נפגשתי עם חברים,מכרים קולגות והתייעצתי איתם,בחרתי גם פסיכולוגית ארגונית שתלווה אותי ואני חושבת שהתמיכה שלה הפרגון המשפחתי והאמונה שלי בהצלחה הם אלו שאפשרו להגשים את החלום.

כל אחד מאיתנו מכיר את יכולתיו וכישוריו. לדעתי הדבר החשוב ביותר שחייבים לבחון לפני קבלת החלטה הוא עד כמה אנחנו בעלי כישורים עסקיים?עד כמה אנחנו מנוסים בלמכור ולשווק את עצמנו.נכון שהבוס שלך מוכר אותך ללקוח בX$ לשעה,אך חשבת כמה זמן התנהל תהליך המכירה?כמה הוא השקיע בלמכור את היכולות שלך? ואולי בדרך היה גם צריך להתמודד עם כמה מתחרים?

כלל ראשון, אל תצא לעצמאות לפני שאתה בטוח ביכולות המכירה שלך.

כלל שני, כתיבת תוכנית עסקית מפורטת עם יעדים ומטרות. במיוחד אם ברור לך שאתה מעוניין לפתוח חברה, פעילות עסקית משמעותית שמצריכה גיוס עובדים וכרוכה בהשקעה כספית.

כלל שלישי- התייעצות ותמיכה משפחתית,חשוב להתייעץ עם חברים או אנשי מקצוע כאלה שאתה סומך עליהם.

כלל רביעי-חשוב לדאוג לרו"ח איכותי,ביטוח אחריות מקצועית וביטוח מנהלים.

ולבסוף כשתחליט להגשים את החלום,Top Expert תשמח ללוות ,לתמוך וכמובן לחבר אותך להזדמנויות עסקיות.

בהצלחה!

תגובה 1:

  1. פוסט מעולה, מזכיר לי את ההתלבטות שקיננה בי במשך תקופה ארוכה, ואת הדרך שעשיתי מאז.
    בהצלחה לכל הקוראים

    השבמחק