יום שני, 19 באפריל 2010

שיפור השכר - איך עושים את זה?

ישנן שתי שיטות לשיפור השכר, האחת קבלת העלאה במקום עבודה הקיים, והשניה מעבר למקום עבודה חדש תוך שיפור המשכורת. הרבה אנשים בוחרים באופציה השנייה.
לקבל העלה במקום העבודה הנוכחי אינו דבר של מה בכך, למרות שבהרבה ארגונים יש מהלך של משוב שנתי (ובהרבה גם אין....), גם הוא בד"כ אינו מוביל להעלאה בשכר.
אוקי, אז לא נקבל כל שנה העלאה.... כבר ויתרנו על זה... אבל לפחות כל שנתיים....
גם זה לא קורה, ויתרה מזו ,לדאבוני אני פוגשת מועמדים רבים להם כבר הבטיחו העלאות אך לא נותנים אותם.
דרך נוספת לקבל העלאה בשכר במקום העבודה היא לבקש !, בקשת העלאה אינו צעד ממש "מהנה" לרוב האנשים, ומהווה "עימות" לרובינו. אנו רוצים להימנע מקבלת תשובה שלילית כיון שתשובה כזו מעמידה אותנו במצב ממש אבל ממש לא נעים לאגו – חווית דחייה ועלבון בד"כ, ובד"כ התירוצים המתלווים לאי מתן ההעלאה אינם אינטליגנטים במיוחד מצד הארגון.

כאמור הרבה בוחרים בדרך השנייה (בעיקר לאחר שביקשו ונדחו) למצוא מקום עבודה חדש, ולעיתים קרובות לאחר שמצאו מקום עבודה חדש עם תנאים משופרים הארגון הקיים יבין שהוא הולך לאבד עובד ויציעו לאותו עובד שיפור בתנאים. כולנו מכירים....

אני רוצה לפתוח נושא שנתבקשתי והוא איך עושים משא ומתן על שכר, ומה הקשיים, המהמורות והדברים שצריך לשים לה אליהם.

רוצה להעביר לכם את השאלה לפני הפוסט הבא בו אציג מקבץ תשובות מניסיוני ומניסיונם של אחרים. אתם יותר ממוזמנים להגיב.

להת' ועצמאות שמח
תחיה

4 תגובות:

  1. בקשת העלאת שכר שכר היא מכירה לכל דבר - סה"כ העובד הינו משאב עם תג מחיר. בקשה זו צריכה לבוא עם קריטריונים להצלחה כמו למה אני מבקש כך וכך ולא סכום אחר.

    השבמחק
  2. אני, למרות שאפילו הכנסתי לחוזה העבודה "מנגנון" עידכון שכר, נתקלתי בהתעלמות מצד המעביד ואי קיום ההתחייבות החוזית.

    השבמחק
  3. הכל תלוי ממצב השוק ובנחיצות העובד (אני)
    בשנה שעברה לבוא ולבקש העלאה , לא היה נחשב למהלך מבריק

    השבמחק
  4. מירי - פיתוח עסקי22 באפריל 2010 בשעה 5:14

    אכן מדובר במושא טעון ורבים נרתעים מהעלאת הנושא בשל החשש מדחיה, אבל שימו את עצמכם לרגע בנעליו של הבוס – נכון, הוא היה מעדיף שלא להעלת את השכר, במיוחד אם הוא גם הבעלים והוא מרגיש שזה יוצא מכיסו, אבל ברגע שהבקשה לדון בשכר נמצאת על השולחן, המעביד יודע שיאכזב את העובד אם יתעלם מן הבקשה. כך, אל מול החשש של העובד מדחייה נמצא החשש של המעביד שלא רוצה לאכזב עובד טוב, ולא רוצה לאבד אותו. נכון, באקלים הנוכחי מעטים יעזבו אם בקשתם להעלאה לא תיענה, אבל השוק ישתפר, וגם המעסיק יודע את זה.
    לעובדים יש נטיה לראות את אי הנוחות שלהם, אבל בצד השני קיימת אי נוחות דומה, ולכן לא צריך לחשוש.


    ולעניינינו, איך עושים את זה –
    לבקש:
    לכרוך את הבקשה בסיבה, למשל ביצועים טובים, השלמת לימודים, תנאי שוק וכו'. רצוי שהמעביד עצמו יהיה זה שמביא את העובדות שתומכות בבקשת העלאת השכר. אני למשל ביקשתי שיחת הערכה 3 חודשים לאחר הכניסה לתפקיד חדש. לא כי רציתי העלאה אלא כי רציתי באמת לקבל פידבק. בעקבות השיחה הזאת קיבלתי העלאה.

    בקשה להעלאת שכר, גם אם אינה זוכה למענה כרגע, ממצבת את מי שביקש כזה שיקבל העלאה ברגע שכן יהיו העלאות.

    אם ביקשנו וקיבלנו תשובה שלילית:
    התשובה השלילית צריכה לבוא עם הסבר, ואז צריך להשאיר את היוזמה אצלנו ולא לחכות שמישהו אחר יעשה את הצעד, לדוגמה אם המעסיק אומר שכרגע אין העלאות ובעתיד יהיו לשאול "מתי להזכיר לך? מה דעתך שנדבר על כך שוב בעוד 4 חודשים ?" – מקסימום הוא ינקוב בפרק זמן ארוך יותר, אבל מבקש ההעלאה יזכיר לו ולא ישב ויחכה שיזכרו בו.
    אם התשובה השלילית קשורה לביצועים- להציב קריטריונים מדידים לביצוע ושוב, לחזור ולבחון את הנושא כעבור פרק זמן ביוזמת מבקש ההעלאה.

    השבמחק