יום שבת, 13 במרץ 2010

הקשבה – הצד היותר חשוב בתקשורת

בתקשורת יש שני צדדים, הצד המדבר – מעביר המסר, והצד המקשיב הקולט את המסר.
תקשורת איכותית היא תקשורת בה המסר המתקבל אצל המקשיב הוא בדיוק המסר שתוקשר על ידי הצד המדבר (ולדוגמא אם רציתי לתקשר לצד השני שלהלן פרח אדום מלבלב, הצד השני קולט שלהלן פרח אדום מלבלב , ותקשורת גרועה היא שהצד השני קולט שלהלן פרח צהוב קמל.)
ברוב הסדנאות, הקורסים וההכנה לראיונות מלמדים אותך איך לתקשר את המסר לצד השני באופן המיטבי, הבהיר והרהוט, אך מעטים מלמדים אותך להקשיב.

כן, גם בראיון, בו אתם באים להשמיע ולהציג את עצמכם, יש ערך רב להקשבה לצד המראיין, ולהבנה לאיפה הוא לוקח אותכם ומה הוא מעוניין לשמוע, מתי הוא מעוניין שתמשיכו לדבר ומתי שתפסיקו....
בעצם ראיון הוא דו צדדי !, עליכם לתת מידע ועליכם גם לקבל מידע,
אנסה להקדיש מספר רשומות בבלוג לנושא הקשבה.
היכולת להקשיב היא יכולת חשובה ואם ההקשבה שלכם לא ממש מדהימה דאגו לרכוש את היכולת הזו ומהר.

איך מקשיבים לשני?
בעצם הסוד הוא ביכולת "להעלם"- ביכולת להזיז את כל הדברים הצידה וגם את עצמכם ולהתחבר לשני, להתמקד עליו ב 100%, בלי מאמץ, פשוט להיות שם איתו בעודו מדבר. בצורה כזו נקלטות לא רק מילים, אלא מסרים, נקלטת שפת גוף, האנרגיה של השני ומתקבלת ידיעה ברורה למה השני מתכוון, מכוון ושואף.
התמקדות בשני היא פעולה מאוד מהירה...כשכבר מיומנים בכך. ואפשר להתאמן:
בעודך רוצה להיות בהקשבה, היה כולך שם, אל תחשוב על דברים אחרים, אל תקפוץ לענות באמצע משפט של השני, והיי נינוח וממוקד. היה אכפתי למי שיושב מולך ומדבר. זה יכול להיות הבוס העובד, המראיין, האשה הילד ועוד. אל תחשוב איפה אני צריך להיות בעוד כמה דקות, מה יש לי להגיד, אוי אני צריך להתקשר לפלוני וכו' , היה כאן ועכשיו !.

נסו זאת השבוע וכתבו לי מה חוויתם, המשך בבלוג הבא.
שיהיה שבוע נפלא ומלא אהבה.

תגובה 1:

  1. כל כך אמיתי ונכון. מנסיון אישי המראיין מאד רוצה לקבל את היחס וההקשבה. ברגע שקיבל את תשומת הלב והתגובות הנכונות ממך, הוא מרגיש שיש קומוניקציה טובה וזה כבר התחלה מעולה.

    השבמחק