יום חמישי, 29 באפריל 2010

בקשת העלאה והפחד מדחיה

הרבה מועמדים מספרים לי שהם רוצים לעזוב כדי לשפר את המשכורת, נשמע לגיטימי מאוד. וכשאני שואלת אותם האם בקשו את ההעלאה המבוקשת, ב 50% מהמקרים הם אומרים שלא, ונותנים לי רשימת תירוצים:
- אין אצלנו העלאות בשנה האחרונה
- גם מי שביקש לא קיבל
- אין סיכוי שיתנו ...הם קמצנים...
- יפטרו אותי אם ישמעו שאני רוצה העלאה
- יחפשו משהו יותר זול ועוד ועוד

ובשורה תחתונה, לא היה להם את האומץ לבקש.
תמיד מפתיע אותי כמה הפחדים שלנו חזקים מאיתנו (עד שלא...), מגיל צעיר קשה לנו לקבל "לא" כתשובה, כל המילים שבאות מהשורש הזה יוצרות אצלנו חווית דחייה שהיא כל כך מפחידה שאנחנו לא מוכנים להתמודד איתה וגם במחיר של לא להשיג את מה שאנחנו כל כך רוצים.
אז דבר ראשון בדרך להעלאה המבוקשת הוא לבקש אותה.
וכמו שמירי הגיבה כל כך יפה ברשומה הקודמת שלי:
1. תבואו לבקש העלאה עם סיבות מנומקות - למשל ביצועים טובים, השלמת לימודים, תנאי שוק וכו'
2. אם הבוס מסרב לתת העלאה, יש לקבוע איתו זמן לבחינה מחדש של הנושא - 3 חודשים, 4 וכו'.
3. מי שיבקש העלאה לפחות יהיה במודעות של ההנהלה כאשר כן תהיינה העלאות, והסיכוי שלו לקבל העלאה יגדל.

בשנה האחרונה לאור המיתון חברות הורידו בשכר העובדים באופן גורף ולא תמיד מתוך צורך אמיתי. השוק ידידי משתפר ! וחברות מגייסות אנשים בשכר שהולך ומשתפר.
זה הזמן לנסות לבקש את מה שלקחו מכם לפחות.
בשביל לעשות משא ומתן צריך להתחיל אותו.... מי מכם מעז לבקש ואם לא מדוע?

7 תגובות:

  1. התחלתי לעבוד בחברה כביכול יציבה, ונכנסתי בשיא המיתון כשהודיעו לי שלכל העובדים הורידו את השכר בין 7 וחצי אחוזים ל 10 אחוזים איפשהו השתכנעתי להתחיל. ואחרי שנה, כשאני רואה שהמנכ"ל חוגג לו בנסיעות לחו"ל מאוד מיותרות (מאירופה להודו במחיר של 7000 דולר ליומיים שהות) שהנסיעה ממש לא הכרחית ובטח שלא משתלמת - אחרי שנה בתפקיד, למרות מצב המכירות של החברה ביקשתי העלה - ומשם התחיל מסע ההכנה לפיטורים שלי. כמה שעות אחרי המנכ"ל עשה לי שיחת "אזהרה" שלא היה לו ממש מה להגיד אבל זה היה די ברור שחודש מהיום הזה אני אפוטר - וכך באמת היה. המנכ"ל ממשיך במסע הביזבוזים שלו, והוא מתרברב על המלונות היקרים שבהן הוא שוהה בכל פעם. הוא לא נשאר במקום אחד יותר מיומיים רצוף וכל הזמן נוסע - וזה לא עוזר למכירות!! הרבה מהנסיעות שלו תמוהות מאוד - לא ממש היה לו עילה לפטר אותי אבל בגלל שהוא התעצבן מהבקשה שלי זה קרה. הוא אפילו לא טרח לשאול בכמה אני רוצה העלאה, ולא טרח לעשות איתי משא ומתן על זה. זה ברור שההחלטה שלו לפטר אותי הייתה שגוייה כי חודש אחרי הודעת הפיטורים שלי, שכביכול הייתי אמור לעזוב, נתבקשתי להמשיך עוד כחודש וחצי ולנהל פרוייקט מאוד חשוב..האם זה עושה שכל? לא נראה לי.
    אם "צדיק יודע היטב את נפש בהמתו" ומרגיש את כל הסימנים שהסיכויים שהוא ייקבל העלה שווים לזה שהוא ייזכה בלוטו ובטוטו באותו היום - מוטב להתחיל לחפש עבודה במקביל ולקבל הצעות קונקרטיות ואז לנהל את המשא ומתן כך שיש אלטרנטיבה טובה ביד.

    השבמחק
  2. אני המום. אבל לפעמים אנשים כל-כך קטנים שזה מחריד. מצד שני, אני חושב שמי שמכיר היטב את הסביבה בה הוא עובד, אפרופו "יודע צדיק נפש בהמתו", יודע להרגיש מתי והאם לבקש. יתרה מכך, אם אקח לדוגמה את עצמי, אני בהחלט חושב בעד הכיוון של למנף את השגיך ויכולותיך מול מי מנהליך שיכולים להשפיע על המשכורת/תנאים. נכון, לפעמים צריך להיות מוכן להתבהמות נוסח הנ"ל ולהיות מוכן עם אופציית מילוט או אפילו להגיע עם חוזה אפילו דומה ממקום אחר, אבל אני, אם לא הייתי מזהה הזדמנויות, יוזם בקשות לשיחות שכר ומגיע מוכן אליהן, הייתי היום בשכר איתו התחלתי לעבוד לפני שנים רבות. לא שלא קיבלתי דחיות או שתמיד ידעו איך "לאכול" אותי, אבל תמיד דאגתי להיות מפוקס על מה שמגיע לי ואיך למקסם זאת.

    השבמחק
  3. תודה על התגובה, אבל איפשהו "המדיניות" של המנכ"ל היא לא ממש להראות לאנשים כמוני (שעבדו סופ"שים, מעל 12 שעות ביום כבשגרה, לעיתים קרובות גם עד השעות הקטנות של הלילה ולמחרת עבודה כרגיל, מילאתי תפקיד של 2 וחצי אנשים)שהם נחוצים לחברה אלא להיפך - כשאני החלפתי את הקודמת לי בתפקיד, היא בחרה לעזוב בגלל שהורידו לה את השכר, היא עבדה כמה שנים, והמנכ"ל היה מרוצה מהעבודה שלה אבל בחר לא לתגמל אותה בשכר. אגב, המנכ"ל הזה פיטר עוד כמה אנשים שביקשו ממנו העלאה בשנה האחרונה. התקופה האחרונה, עולם התעסוקה שייך למעסיקים - הרי תמיד אפשר לסיים את העבודה של האחד ולהביא אחר במקום - בזמנים כאלו כמו בשנה וחצי האחרונות של מיתון שיש ביקוש עצום לעבודה והצע נמוך..מעסיקים יכולים לגייס אנשים בתנאי עבדות - והעובד סופג את הכל.
    זה מתבטא ב"שעות הגלובליות" שהעובד לא מקבל שכר על שעות נוספות והיקף העבודה לא מאפשרת כלכך עבודה בשעות עבודה נורמליות 8-5 או 9-6. שיהיה סופ"ש נעים - ג' (גם מהתגובה הראשונה)

    השבמחק
  4. ועוד דבר, אני יוצא מנקודת הנחה שכמוני, עובדים אחרים באים בדרישה להעלאת שכר מתוך שיקלול של מספר גורמים אשר התשנו מיום תחילת העבודה (התמקצעות, תום תקופת שכר היכרות, ניסיון, לימודים או קורסים, "גדילה טבעית" של תחומי האחריות, ועוד) ולא מצרות עין של העיקר להרוויח יותר. האבסורד הוא וזה מעין מלכוד 22 שהתפקיד שלי היה להוריד כמות עבודה משמעותית מהמנכ"ל בתחום שלי, והרבה פעמים המנכ"ל בכלל לא נמצא ברזולוציה הזו - והוא לא ממש מודע לכמות הבעיות שנפתרות לפני שהן עושות אסקלציה אליו - וכמובן הרצון הוא להשאיר אותו ללא כאבי ראש מיותרים ולא להתריד אותו "בזוטות" וכשמגיע הרגע להתחשבן אז הציפייה היא שהמנכ"ל (שאני במקרה מדווח אליו) ידע להעריך את העבודה. 

    השבמחק
  5. תחיה אלונה אלתר1 במאי 2010 בשעה 2:16

    אני גאה באנשים שמעזים ועושים עבור עצמם , כמובן מתוך אחראיות והבנת המציאות לאשורה .
    אם נפלתם לארגון בו המנכ"ל / הנהלה פועל מתוך צרות אגו, גרידיות לשמה ומניעים נמוכים אחרים, אולי זה לא המקום הבריא בשבילכם...תבדקו היטב מדוע אתם עדין שם?

    השבמחק
  6. תחיה, הרבה פעמים כשנמצאים בעבודה, לא ממש שמים לב לניו-אנסים האלו של הבוס, המאבקי אגו, צרות העין, והמנעים הנמוכים מים המלח. רק אחרי מספר של תקריות שבפעמים הראשונות אומרים מקרה, ולא ממש משלימים את הסדרה החשבונית הזו. אבל אז, כשעוברים להם מספר שבועות או חודשים - אחרי שלומדים ומכירים את העובדה, מכירים את האנשים, מכירים את הנפשות הפועלות - ומרגישים הרבה יותר נוח, אחרי שיצרנו דפוסי עבודה, אנחנו מתפנים יותר להבין שהיחס שאנחנו מקבלים הוא יחס מזוויע, בלי תנאים יותר מידי בעבודה (אין איזו פינת קפה עם מכונת קפה -ההפך המוחלט מגוגל למשל) והמנכ"ל נותן לך להרגיש שאתה בר מזל שאתה עובד בחברה הזו איתו..אבל כשהתמונה מתבהרת והפרספקטיבה נתפסת, שוקלים האם כדאי לעזוב, או שהאם כדאי להשאר ולהתכלב בעבודה הזו כי יש משכנתא, יש אולי ילדים, יש תשלומים שצריך לשלם - והמעבר ייצור תנודות לא הכי רוצויות..ועל זה המעסיק משחק, הם יודעים שלא כלכך מהר העובד יעזוב. לשמחתי ברבעון האחרון עזבו לא מעט אנשים (ומוזר דווקא שזה אלו שנתפסים כאיכותיים) נסו על נפשם כל עוד כוחם בם. וכל זה לא להאמין אני לא מדבר על בסטה בשוק, אני מדבר על חברה שקוראת לעצמה חברת הייטק ליצור חומרה.

    שיהיה שבוע טוב

    השבמחק
  7. תודה גיל על גילוי הלב והשיתוף !

    השבמחק