יום חמישי, 1 באפריל 2010

אחד הטיפים הכי חשובים למרואיינים ...

" זומנתי לראיון אצל ה HR / הגיוס / משאבי אנוש.... מה הן מבינות, ..הן שואלות כאלה שאלות מעצבנות ולא מבינות כלום במה שאני עושה... , ממש לא לעניין...לא לרמה שלי"

אני כותבת את המשפט בלשון נקבה כי מה לעשות רוב המגיסות, ורוב ה HR -יות הן נשים, וכן, חלקן צעירות.

כיון שאני שומעת משפט זה יותר מידי פעמים בוורסיות שונות החלטתי להתיחס אליו בבלוג ולמצות איתו את הדין.

יקיריי, זו המציאות שאתם מתווכחים איתה !, אם אתם צריכים לעבור ראיון בגיוס או HR אז לא יעזור בית דין....אתם תעברו, אז מה הטעם להתווכח עם זה. ושלא תתטעו, ראיון זה הוא חשוב ביותר, הוא ברובד של Go/nogo לעבודה שלכם בחברה זו , ולא משנה מה אתם חושבים על הבחורה שמראיינת אותכם. זו שאתם חושבים שלא מבינה... צעירה... שואלת שאלות מעצבנות ולא רלוונטיות וכו'.. היא המסננת ואתם בידה.

אז כמו בכל דבר בחיים יש רק דבר אחד שניתן לעשות...והוא .. לא לשנות את החיים אלא לשנות את הגישה שלכם למצב (זאת כמובן אם אתם רוצים להצליח ולקבל את המשרה המבוקשת).והאמת,זה קל.
והנה זה בא, טיפ חשוב מאוד ... איך לצלוח ראיון עם HR/ גיוס וכו'
הגיעו לפגישה מתוך הבנה שאתם בעצם נכנסים לראיון עם המנכל של החברה , כן ,ראו את המגייסת/ HR כמנכל לרגע. תנו את הכבוד המתאים, את ההקשבה וההתיחסות המתאימים, זכרו שאתם מתראיינים אצל המנכ"ל, וברוב במקרים תגלו שם משהו מאוד מקצוען ומעניין. רבות ממנהלות/לי הגיוס וה HR שאני עובדת איתם הן מקצועניות ובעלות יכולת ראיה ואבחון מעולים. הן לא חייבות להבין בכל הצדדים הטכניים אבל בצדדים האישיותיים הן אמורות ומבינות.
מנסיונם של מועמדים רבים שלי, ברגע שעשו את הסוויטצ' הזה וזה קל !, הכל קרה אחרת.
ובכלל טיפ זה טוב לכל מפגש ופגישה מקצועית עם מראיין, לקוח, מרואין, וכו'. תנו את הכבוד ההקשבה ותשומת הלב למי שמולכם בעת המפגש וכל התקשורת בעולם תראה יותר טוב.
נסו וספרו לי איך היה!
אנא העבירו לכל מי שאתם יכולים את הלינק לטיפ זה ! הוא מהותי ועובד.

12 תגובות:

  1. האמת היא שקשה לי להאמין שמי שמחפש עבודה מעז לחשוב כך לפני ראיון אצל HR, אבל אולי זו הנאיביות שלי שמדברת

    השבמחק
  2. 1. זה טפשי לחשוב שמישהי שלמדה תואר או שניים בפסיכולוגיה תבין ב-JAVA וב-EMBEDDED ותבין בדיוק מה זה מה. אלו BUZZWORDS שביקשו ממנה לברר לגביהם - האם המועמד מכיר אותם, עבד עליהם, וכמה זמן. אין הבדל בין שאלה מקצועית של נציגת HR לבין שאלה פשוטה שכתובה על טופס. יכול להיות שבטעות הנציגה הספציפית הזו גם באמת מבינה ברמה הטכנית, אבל גם אז - הראיון הוא לא טכני ואין להתייחס אליו ככזה. לכן, לשאלות הטכניות יש לענות בקצרה, בפשטות, ובצורה שתקדם את הראיון קדימה.

    2. אני לא מכיר ראיון כלשהו (טכני או לא טכני) שבו השאלות לא "מעצבנות". באתם למכור את עצמכם, הצד השני מנסה להבין למה כדאי לקנות, ואתם צריכים לענות על שאלות מעצבנות. אפשר לחשוב שחידות טכניות ופינות בשפת C זה לא שאלות מעצבנות. זה חלק מהתהליך של חיפוש העבודה (ובשאיפה, הקבלה אליה) וכך יש להתמודד עם זה.


    ואחרי שתי הנקודות האלו, לעניין הפוסט עצמו. נציגת ה-HR היא לא המנכ"ל, וגם ראש הצוות שיראיין אותך עוד מעט הוא לא המנכ"ל - ולמרות זאת, לכל אדם צריך להתנהג בכבוד, כל ראיון הוא חשוב מאין כמוהו, וכל ראיון יכול לגרום לך לאבד את המשרה. לא צריך לעבור רק ראיון אחד - צריך לעבור כל ראיון שהחברה מעבירה אותך דרכו. לכל ראיון צריך להתייחס במלוא הכבוד, וכך גם לנציג חברה שמראיין אותך. נציגת HR היא מישהי מוכשרת בתחומה (בתקווה), שבמקרה לא נמצאת בתחום שלך, אבל זה לא עושה אותה "לא ברמה שלך". למעשה, הרבה יותר קל לאיש טכני טוב לעבור ראיון טכני מאשר ראיון HR, כי זה פשוט לא מגרש המשחקים שהוא רגיל אליו. אם הוא יבוא עם גישה שלילית כזו, זה יהיה עוד יותר גרוע.

    ובהצלחה לכל מחפשי העבודה :-)

    השבמחק
  3. לאלדד היקר,
    אינני יודע מה הוא גילך אבל דע לך שמנקודת המבט שלי הנך אמו אמור להיות בחור מאוד מאוד צעיר ולאו דווקא בוגר, מהסיבה שנציגות HR אינן בודקות אך ורק את הידע המיקצועי שלך, בשביל אתה עובר שלב לראש צוות, אבל חשוב מאוד כיצד אתה משתלב בצוות או סוליסט וכמובן לקרוא את שפת הגוף שלך אולי אינך מודע לכך אבל צורת הישיבה החזקת הידיים טון הדיבור וכו, אומרים על אישיותך יותר ממה שחשבת ואת זה בודקות נציגות ה HR

    בברכת חג שמח,

    מודי

    השבמחק
  4. יש הרבה כעס מצד מחפשי עבודה בגלל הנושא הזה - למשל מבחני האמינות השונים:
    http://www.jobhunt.co.il/f/viewtopic.php?f=1&t=625

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. קצת חבל שאין התייחסות עניינית מצד הגורמים המגייסים לכל הטענות שמועלות בפורומים השונים, ובמיוחד עניין הניפוי המוגזם והלא ענייני שמסנן מועמדים מעולים שיכולים להועיל ולהשתלב היטב בארגון.
    למשל איך מבחן אמינות כשל יכול לקזז 5 שנות ניסיון בפיתוח? איך יתכן שמועמד עם 8 שנות נסיון יעצר אחרי ראיון עם מגייסת שעם כל הכבוד רואה דרך חלון צר מאוד של המועמד המבוקש? היה לי חבר גאון שזה כואב, רק נכה חברתית במקצת. אין ארגון בעולם שלא היה מחבק אותו, ורק המגייסות בשלהן דחו ודחו ודחו...

    השבמחק
  7. צודקת הכותבת. המרואין נמצא בידיה של המגייסת. ואם הוא רוצה את המשרה, אזי כדאי שישחק את המשחק.

    מעבר לכך,
    נדמה שחלק מהאירגונים נותנים קרדיט גדול מדיי (שלא נאמר מוגזם) לחוות דעתה של המגייסת. חלקם שוכחים נתון מאוד בסיסי, 'היכולת לנבא הצלחתו של עובד בראיון היא סביב ה 30% '. כלומר ברוב המכריע של המיקרים המגייסת ט-ו-ע-ה ! 

    השבמחק
  8. במקומות שבאמת מחפשים מקצועיות הראיון הראשון יהיה עם הראש צוות, לפעמים גם בשיחת טלפון אפשר לדעת אם בכלל זה הכיוון. ראיון ה HR היה רק בסוף וכמובן שגם הוא מאד חשוב . אך אם בן אדם לא התאים מקצועית שזה הכי חשוב בתחום הזה כל השאר נחסך ממנו ומהחברה המגייסת

    השבמחק
  9. אני הכי אוהב את המראיינות שמבטיחות לך ראיון משולב גם HR וגם מקצועי .בפעמים האחרונות שהתקשרו אלי אמרתי שאני מעוניין בראיון מקצועי לפני ה HR וכשהם לא הסכימו פשוט ויתרתי על זה . אני באמת חושב שיכולת הניבוי שלהם היא מאוד נמוכה (לדעתי יותר נמוכה מ 30 % ) ואם מדברים על כבוד אז הוא צריך להיות הדדי ובין היתר לכלול תשובות בזמן סביר - אם לא עברתי אני רוצה לדעת את זה מהר ורצוי גם מה לא היה בסדר . בכלל לדעתי זה מצב מעצבן שממך מצפים לכנות ושקיפות כשהצד השני עוסק רק בתרגילים ומניפולציות

    השבמחק
  10. רכזות הכ"א הרבה פעמים הורסות הזדמנות למועמד.הן מתחילות למלא רשימת מכולת של כל הדברים שהמשרה דורשת בלי להבין מה באמת חשוב למשרה ומה לא.ככה זה שנותנים לאדם לא מיקצועי לראיין אותך.
    רכזות כ"א צריכות לעשות אימות פרטים אבל לא לעומק כי הן לא באמת מבינות לאיזו משרה הן מגייסות.מי שצריך לראיין מועמד אפילו טלפונית כדי להבין אם הוא יכול להתאים או לא זהו הר"צ.
    לי יצא לראות משרות שמי שפרסם אותם הוא האחראי על אותה משרה או מישהו מהתחום שמבין ולא כ"א.

    למותר לציין כי בחברות הגדולות ההתנהלות של כ"א היא פשוט זוועתית.עד שהם מזיזים את עצמם הנשמה פשוט יוצאת.אם לא תנדנד להם מה איתך ומתי תקבל תשובה ישכחו אותך.פשוט יחס מגעיל.

    השבמחק
  11. מוזר!
    כראתי את הפוסט וגם את התגובות.
    כולם צודקים חוץ ממי שאמר: " זומנתי לראיון אצל ה HR / הגיוס / משאבי אנוש.... מה הן מבינות, ..הן שואלות כאלה שאלות מעצבנות ולא מבינות כלום במה שאני עושה... , ממש לא לעניין...לא לרמה שלי"
    ואותו דווקא לא שמעתי/קראתי... זה מיד שניה.

    והמדכנה - העולם מורכב! כל הצבעים, כל הגוונים, יש ויש. יש מראיינים/ות מעולים/ות ויש "על הפנים".

    אבל אצל כולם ללא יוצא מהכלל, יחס מכבד משפר את הסיטואציה.

    השבמחק
  12. ואם כבר מדברים על יחס, אז כדאי לדעת שיחס זה לא רק למראיינים אלא גם לפקידת קבלה ולמי שמציע (אם מציע) שתיה וכל המעורבים אקטיבית ופאסיבית בתהליך.

    א. כי כך יש לנהוג
    ב. אינך יודע מי רואה/ שומע ומי הוא מי בארגון
    ג. אם יצרת אוירה לא נעימה לפני הראיון, זה עלול ללוות אותך לתוך חדר הראיונות

    השבמחק